EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DARING DALAM MASA PANDEMI COVID-19 PADA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS XII IPS DI SMAN 3 SIAK HULU

Yolanda Amirah Naufal, Henny Indrawati, Hendripides Hendripides

Abstract


This study aims to find out the effectiveness of online learning during the COVID-19 pandemic in the economics subjects of class XII IPS at SMAN 3 Siak Hulu. The sample in this study was all students of class XII IPS at SMAN 3 Siak Hulu. The data collection in this study used documentation and interview techniques. The data analysis techniques used in this study are Paired Sample t –test and N-Gain Score with the help of the SPSS 22 program. Based on the results of the Paired Sample t-Test test obtained a significance value of 0.000 which means there is a difference between learning outcomes before COVID-19 and during COVID-19. Furthermore, the value of N - Gain Score of learning outcomes when COVID is in the ineffective category of 27.1395 or 27.1%. So it can be concluded that there is no effectiveness of online learning in the COVID-19 pandemic in the economics subjects of class XII IPS at SMAN 3 Siak Hulu. This is due to several things, including lack of motivation in students and difficulty mastery and understanding of materials experienced by students in following online learning.


Keywords


Effectiveness, Online Learning, COVID-19

Full Text:

PDF

References


Arlando, M. A. (2020). Efektivitas Proses Pembelajaran Daring Mahasiswa Pendidikan Teknik Mesin di Universitas Pendidikan Indonesia pada Masa Pandemi Covid-19. Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia.

Caska, & Indrawati, H. (2014). Optimalisasi Hasil Belajar Ekonomi Koperasi Sekolah Menengah Atas (SMA) Melalui Problem Based Learning (PBL) di Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 5(2), 68-78.

Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID 19 Bagi Mahasiswa Universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Basicedu, 5(1), 367–375.

Habie, R. S. (2019). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Berbasis Easy Adjusment Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Jurusan Akuntansi Kelas X SMK Negeri 7 Yogyakarta. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Kelara, S. (2019). Pengaruh Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Siswa Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Di SDN 04 Tanjung Batu. Skripsi, UIN Raden Fatah Palembang.

Nasution, E. F. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring Sebagai Upaya. Seminar Nasional PBSI IV Tahun 2021.

Novianti, E. D. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Baca Siswa Terhadap Efektivitas Pembelajaran (Survey pada Mata Pelajaran EKonomi Kelas X IPS di SMA Laboraturium Percontohan UPI Bandung Semester Genap Tahun Ajaran 2019/2020). Skripsi, Universitas Pasundan.

Nur, M., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pjok Siswa Kelas IX di MTsN 2 Semarang Selama Pandemi Covid–19. Seminar Nasional Keindonesiaan V Tahun 2020.

Ramadhanti, A. R. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dengan Google Classroom Pada Materi Pola Bilangan. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Gresik

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Rosmandi, Ali., Mahdum., Indrawati, H. (2021). Development of E- learning-based Social Studies Learning Media for Class VII Semester UU Junior High Schools. Journal of Educational Sciences, 5(1), 53–65.

Rosmita. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring (Studi Kasud Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS SMA Negeri 9 Tanjung Jabung Timur Tahun 2019/2020). Skripsi, Universitas Jambi.

Sa’diyah, H., Hastuti, A. F. H., & Prasetyo, W. H. (2021). Efektivitas Google Classroom Dalam Pengelolaan Pembelajaran Masa Pandemi Di Sma Negeri 1 Wonosari. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 3(1), 1–12.

Sibuea, M. F. L., Sembiring, M. A., & Agus, R. T. A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Berbasis Media Sosial Facebook Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal of Science and Social Research, 3(1), 73–77.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Mims, C. (2012). Instructional Media and Technology for Learning. In International Journal of Distributed and Parallel Systems, 3(1), 1 -8.

Supardi. (2013). Sekolah Efektif. RajaGrafindo Persada :Jakarta.

Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). 359-402.

Vega, N. De, Arifin, A., & Anggriani, D. (2018). Teams Games Tournament (TGT) dengan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Prestasi Bahasa Inggris Siswa dalam Penerapan Kurikulum 2013. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 5(20), 66–71.

Yani, R. R. (2020). Analisis Efektivitas Pembelajaran PKn Dengan Menggunakan Whatsapp Pada Siswa Sman 1 Kuok Kabupaten Kampar Tahun Ajaran 2020-2021. Skripsi, Universitas Riau.

Yani, Y., & Bernarda Teting. (2020). Komparasi Hasil Belajar Mata Kuliah Patofisiologi Antara Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Dengan Pembelajaran Luar Jaringan(Luring) Mahasiswa Semester II Stikes Dirgahayu Tahun Akademik 2019/2020. Jurnal Keperawatan Dirgahayu (JKD), 2(2), 23–31.

Zahra, Alifarose Syahda., Wijayanti, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Basis Online di IAIN Tulungagung dengan Adanya Kebijakan Physical Distancing Era Pandemi COVID 19. Akrab Juara, 8(1), 83–89.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/pekbis.14.2.117-128

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yolanda Amirah Naufal, Henny Indrawati, Hendripides Hendripides

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.